Vjačeslavs Stepaņenko.

FOTO: Zane Bitere/LETA

Pirmais Baltijas kanāls savulaik bijusi agrākā Rīgas mēra Nila Ušakova un vairāku viņu politisko biedru darba vieta. Ar šīs televīzijas veidotu publicitātes kampaņu "Saskaņa" uzvarēja vēlēšanās 2010. gadā. Pārņemot varu galvaspilsētas struktūrās un uzņēmumos, "Saskaņa" televīzijai nodrošināja nepārtrauktu naudas plūsmu. Var teikt, ka televīziju par rīdzinieku naudu uzturēja Rīgas centrāltirgus, Rīgas satiksme un Rīgas namu pārvaldnieks, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Šobrīd Saskaņa no Rīgas domes ir izmesta. "Pirmais Baltijas kanāls" (PBK) darbiniekus atlaiž. Ir zināms, ka ar Krievijas kanālu apraidi saistītajā biznesa struktūrā vadošā amatā nonācis kāds agrākais Rīgas domnieks.

Aprīlī, līdz ar Valsts drošības dienesta kratīšanām, PBK pārraugošais uzņēmums "Baltijas mediju alianse" paziņoja, ka slēdz ziņas un vēl vairākus raidījumus. Ilgus gadus tās tika raidītas no studijas Latvijas televīzijas ēkā Zaķusalā - no tām pašām telpām, kur savulaik "gaisā gāja" leģendārais raidījums "Labvakar". "Nekā personīga" zināms, ka plāns raidījumus slēgt bijis jau ilgāku laiku. Iepriekš labi ieeļļotā naudas mašīna nodrošinaja kanāla darbu no Rīgas pašvaldības kompānijām. Piemēram, par Rīgas Satiksmes darba atspoguļošanu pilsētas uzņēmums maksāja, jo mediji nepārpubicējot uzņēmuma prese relīzes.

Drošības riskus sazarotajā PBK uzņēmumu struktūrā varētu būt radījis Jurijs Kovaļčuks. Viņš ir iekļauts Eiropas sankciju sarakstos un tiek raksturots kā Vladimiram Putinam tuvs baņķieris - viens no Bank Rossija īpašniekiem. Tieši aizdomās par iespējamu darījumu kārtošanu ar viņu šogad februārī kratīšanas notika uzņēmuma "Baltijas mediju alianse" birojos Tallinā un Rīgā. Specdienests KAPO "Nekā personīga" no plašākiem komentāriem atteicās - viņi esot tikai snieguši palīdzīgu roku Valsts drošības dienestam Rīgā.

Arī Latvijas specdienests par izmeklēšanas gaitu nerunā. Neoficiāli zināms, ka tuvākajā laikā lieta varētu ceļot uz prokuratūru. Visticamāk kriminālprocesā aizdomās turēto statuss piemērots vismaz diviem cilvēkiem - SIA "Baltijas mediju alianse" akcionāram Oļegam Solodovam un Igaunijas pilsonim Margu Merima. Agrākais "Pirmā Baltijas kanāla" jurisists un izbijis "saskaņietis" Baraņņiks notikušo sauc par varas partiju atriebību.

Uzņēmumu struktūra, kam centrā atrodas Pirmā Baltijas un citu kanālu apraides organizators "Baltijas mediju alianse", ir sarežģīta. Firmas reģistrētas Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Lielbritānijā. 

Kā liecina Londonas reģistrā "Company house" atrodamie dokumenti, igaunis Margu Merima norādīts kā patiesā labuma guvējs kompānijā "Baltic Media Alliance Ltd". Pēdējā gada pārskatā redzams, ka firmas apgrozījums ir 3,6 miljoni, bet dividendēs igaunis saņēmis 132 tukstošus mārciņu. Firmas juridiskajā adresē Londonā neatrodas televīzija - tur reģistrēta juristu firma "Law Firm Limited", kam biroji ir vēl Maskavā un Dubaijā.

Šogad Lielbritānijas mediju uzraugs "Offcom" šai Londonā reģistrētajai "Baltic Media Alliance" uzlikuši 20 tūkstoš mārciņu lielu sodu. Krievijas televīzijas kanāli pēc Krimas aneksijas un tagad arī Skripaļu indēšanas skandāla saskārušies ar ļoti asu mediju regulatora darbību. Ar "Pirmā Baltijas kanāla" izplatītājiem saistītā Londonas firma saņēma sodu par meliem, ko demonstrēja NTV.

Jau pirms diviem gadiem Igaunijas politiķi paziņoja, ka mūsu kaimiņvalsts iestādēm būtu jāpārtrauc pirkt raidlaiku Igaunijas PBK kanālā. To Valsts struktūras sāka darīt, lai uzrunātu krievvalodīgos.

"Ja mēs sakām, ka mūsu valstij ir svarīgs telekanāls PBK, jo tas mums ļauj uzrunāt cilvēkus, tas faktiski nozīmē, ka mēs nevaram sasniegt cilvēkus pa saviem kanāliem. Tātad jānodarbojas ar saviem kanāliem," sacīja Igaunijas prezidente Kersti Kaljulaida.

Šobrīd vīrusa krīzes epicentrā PBK pie dzīvības notur ārkārtas situācijā ieviestās izmaiņas - Latvijas televīzijas krievu redakcijas ziņas tiek rādītas arī PBK ēterā. Tas ļauj televīzijas kanālam izpildīt tā apraides licencē noteikto prasību - 5% no ētera aizpildīt ar ziņām. Kad krīze beigsies, LTV ziņas tur vairs nerādīs. Visticamāk tas nozīmēs kanāla beigas. 

"Nekā personīga" zināms, ka ar Krievijas televīziju apraidi saistītie uzņēmumi šobrīd pārgrupē spēkus, lai darbu Latvijā turpinātu. To apstiprina arī jaunu darbinieku piesaistīšana. Par izpilddirektoru kādā no uzņēmumiem, kas saitīts ar arī Krievijas mediju apraides nodrošināšanu, kļuvis agrākais Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko. Vinš negrib atklāt precīzi, kurā uzņēmumā strādā, bet apgalvo, ka tas nodarbojas ar "play out" pakalpojumu sniegšanu. Tajā saktā Krievijas TV kanāliem.

Video: "Nekā personīga" sižets

Lasīt un pievienot komentāru